29 mars 2008

Inför den allsvenska klassikern..

Såg filmen 'Hata Göteborg!' igår. Kändes som ett aktuellt ämne. Titeln alltså.

För det är ju oundvikligen så att premiären mot dom svenska mästarna (jag vill egentligen bara förtränga att de innehar den titeln) närmar sig med stormsteg.

IFK Göteborg väcker inga glada, ljusa eller vackra känslor hos mig. Dock tycker jag att hata är ett starkt ord. Men ogillar dom, det gör jag. Minst.

Varför? Kanske är det deras framgångar. Mer troligt är dock skattefusket (vilket ju var en briljant idé som fler kanske borde ta efter, då man tydligen helt legitimt kan köpa spelare man inte har råd med) och hela Ijeh-historien. Det kan även ha något att göra med att jag som liten liten förvirrad pojke uppe i norrlandsskogarna trodde att IFK Göteborg var det enda fotbollslaget i Sverige (vilket dom typ var på den tiden också).

Det kan även bero mycket på Lasse Kronér och hela go gubbe grejen.

Lite kan även ha att göra med Pontus -höhö, go gubbe som köttar, höhö- Wernbloom.

Glenn Hysén och hans son ska vi inte prata om. (Öööh, pappa sa att jag skulle flytta hem o spela för Gööötet, så då gjorde jag det)

Snacket om hur fint det är att klubben satsade på sina egna talanger. Vad är det? Dom hade inte råd med något annat. När väl cashen fanns köpte dom in Glenns pöjk för 15-20 miljoner. Sen var ju dom unga, talangfulla målvakterna mycket värda också. Hepp.

Stefan -Vadå, jag visste ingenting?!- Selakovic. Brrr...
--
Så nej, det är med en aningen kall hand (lär förvisso vara svinkallt på måndag) som jag välkomnar den självutnämnda framsidan av Sverige till Danmark för allsvensk premiär.

Undrar föresten om deras supportrar kommer att plocka fram banderollen och ramsan 'Welcome to Sweden' på måndag? Vore ju minst sagt ironiskt..

9 kommentarer:

Anonym sa...

Du/ni borde älska IFK när dom köpte den där målsumparen..
kände för att kommentera det andra du klagade på, men jag orkar inte.. det är onyanserat och ogenomtänkt att klaga på talangsatsning och värvningar när man är fesblå...

Anonym sa...

Haha. Är det så här Ekwall har det? Fast tusen gånger värre. Anonyma kommentarer med noll feeling för ironi och sarkasm är nästan lite gulligt.

Ska vi ta en pilsner (danska för öl) innan matchen på måndag och diskutera lite nyanserat? Du kan få en kram också.

Anonym sa...

Tiffany sa; Heja, heja min ljusblåe påg !! Du har mitt fulla stöd! Dessa arma stackare de veta icke bättre...........

Billy Paul sa...

Jag skulle dö för en öl med dig inför matchen imorrn. Tyvärr har jag inte tiden. Och när det faktiskt ska ner folk härifrån också. Illa! Skrattade för övrigt högt när jag läste texten. Har nog fan inget att kommentera på där. Spot on! Tror nog det handlar om något annat än att sympatisera med spelarna när vi snackar kärleken för ett lag. En annan nivå. Rymden och stjärnorna och sånt metafysiskt mambo jambo. Det är nog helt enkelt omöjligt att riktigt förklara. Och ja, firma hysén-wernblom-bjärsmyr är ena riktiga kötthuvuden. Men det är dom å andra sidan inte ensamma om i fotbollssverige.

Over and out!

Anonym sa...

Tack för stödet, du coola kille med cool bild.

Anonym sa...

Tack för stödet, du coola kille med cool bild.

Filip sa...

Hur jävla bra är din egen skattemoral?? tänkte på vårt samtal förra veckan... tvlicens?? betalar du?

Anonym sa...

Haha, touché.

Dock blir jag med största sannolikhet straffad om jag skulle bli påkommen. Tydligen är det ju så att man kan fuska och komma undan med det inom fotbollen.

Anonym sa...

Läser inlägget först nu .. så det känns lite sent att börja argumenterara hit och dit.

Men jag kan ju inte låta så här många märkliga påsståenden gå mig obemärkt förbi .. Så om jag förstår dig rätt så tyckte du mycket bra om klubben innan skatteaffärerna uppdagades?

Wernbloom förstår jag din avsky för. En så bra spelare är lätt att hata. Att han sedan är spontan och säger vad han tycker är bara en bonus. Han är nog inte så höhö-dum som en del tror. Läst hans blogg på GP?

Satsningen på unga talanger gjordes faktiskt när pengarna fanns, på 90-talet. Det är först nu som investeringarna ger avkastning. Men du tycker kanske det är roligare när klubben importerar skadade finnar, petade afrikaner, dyra panik-gaisare och lego-knektar med krampkänning efter en timma(läs aybunn). MFF gör ju precis vad IFK gjorde på 90-talet, lägger sina pengar på överbetalda "stjärnor" istället för att ge okända ungdomar förtroende och speltid.

Känns lite panik i klubben efter att Offside "avslöjat" att Malmö är klubben som inga ungdomar får spela i. Hur ska man annas tolka att klubben ägnar nästan hela programbladet och berättar hur bra man arbetar med ungdomslageb och hur bra man arbetar med att slussa in ungdomar i seniorlaget.. så dags nu!?

Men Malmö FF kommer nog alltid att ligga ungefär där man ligger i marathon-tabellen, tvåa. Ständigt tio år efter Göteborg?